No és aquest el seu primer disc en viu –recordem Nighthawks At The Diner (75), Big Time (88) i el recent Romeo Bleeding. Live From Austin (2009; recupera un concert de 1978, editat també en DVD)– però serveix com instantània del seu moment actual, en el qual abasta totes les seves facetes interpretatives: xarlatà de fira, predicador posseït, storyteller del món més estrany, baladista d'ultratomba, venedor de remeis inservibles i cantant resident del club Silencio de Mulholland Drive, entre moltes altres.
En directe, Waits és l'estrella: el torrent tronador de la seva veu i la seva torbadora presència escènica releguen a la banda a un segon pla. Tanmateix, i sense arribar a l'excels, aconsegueixen deconstruir les seves cançons amb nous arranjaments, entre els ritmes tribals pantanosos, els ecos gitanos i els sons circenses.
Del rhythm’n’blues brut de Lucinda / Ain't Goin Down (o com sonaria Screamin’ Jay Hawkins de tornar a la vida convertit en zombi) a la fira klezmer de Singapore (per què no la inclourien en la banda sonora de la sèrie televisiva Carnivale?); del blues escopit de Get Behind The Mule al funk desllorigat de Such A Scream (amb el seu ritme evocador del Soul Power i un saxo a l’estil de Maceo Parker, com si es tractés d'un James Brown sotmès a un experiment genètic); de l'exercici de crooner agònic de Fannin’ Street, Falling Down i I’ll Shoot The Moon al soul trencat de Metropolitan Glide, el monstre mutant canvia d'aspecte en cada cançó i ens deixa amb la boca oberta.
El segon CD és una selecció dels seus monòlegs assegut al piano: sopes de lletres amb esvàstiques, elefants a l'Índia, l’astronauta Neil Armstrong i consells del tipus "no pots fotografiar a un conill entre setmana" o "no pots obligar a un mico a fumar una cigarreta" omplen gairebé quaranta minuts de pur deliri verbal.
La publicació de Glitter And Doom Live no ha estat cap sorpresa. De fet, a principis d'agost de 2008 ja corria per internet un dels concerts que aporten dos temes a l'àlbum, el d’Atlanta, emès per ràdio. La sorpresa haurà estat per a qui van parlar de forma entusiasta dels seus shows espanyols. L'absència de talls gravats a Sant Sebastià i Barcelona (on va actuar dues nits) -i, no ho oblidem, les úniques ciutats europees de les quals no hi ha rastre en el disc- em duu a una inquietant pregunta al valorar la meva experiència waitsiana: vaig tenir jo una nit dolenta o va ser Waits? M'inclino a pensar el segon.
I per acabar, un vídeo d’un dels temes del disc, Trampled Rose:
2 comentaris:
Coneixes un disc de Madeleine Peyroux del 2006 "Half The Perfect World" ? Hi ha una versió força bona de "(Looking For) The Heart Of Saturday Night". També està bé
"Downtown Train" cantada per Patty Smyth ( amb "y" grega per distinguir-la de Patti Smith) i que està al "Never Enough" (1987) Sí, ja sé que és AOR però m'agrada
sí, conec la versió de Madeleine. a més, fa poc em vaig descarregar d'internet dos dobles cds de versions de waits a càrrec de dones que havia reunit una ànima caritativa.
Publica un comentari a l'entrada