Sigui com sigui, el realitzador i guionista nord-americà em va cridar l’atenció i me’l vaig guardar a la meva llista interna de "personatges a seguir". Anys després, vaig veure altres pel·lícules seves que també em van interessar molt, veritables exemples del bon cinema nord-americà independent, el que no ha perdut les idees originals ni la capacitat narrativa. La primera va ser Passion Fish (1992), la història d’una actriu de culebrots que, després de quedar paralitzada per un accident de cotxe, tornava a la seva casa familiar de Louisiana.
Després vindria Lone Star (1996), un thriller ambientat a un poble fronterer de Texas on un sheriff investigava la mort d’un dels seus predecessors. I per últim Limbo (1999), el relat d’una antiga estrella del basquet universitari que anava a viure a un poblet perdut d’Alaska i s’enrotllava amb la cantant d’un bar, amb una posterior intriga relacionada amb un crim, traficants de drogues i supervivència extrema. Reconec que no he vist altres títols posteriors com Sunshine State (2002), Casa de los Babys (2003) o Silver City (2004).
Un dels elements que trobo més destacables del cinema de Sayles és el seu bon gust amb les bandes sonores, una qualitat que el situa al costat de Martin Scorsese, Quentin Tarantino o fins i tot David Lynch. De fet, ha arribat a dirigit diversos videoclips per a Bruce Springsteen, com Born in the U.S.A., I'm on Fire i Glory Days.
Des del començament de la seva carrera, ha format tàndem amb el músic i compositor Mason Daring, autor de gairebé totes les seves bandes sonores. La seva habilitat consisteix a crear temes que evoquen l’escenari o la comunitat en la qual la història es desenvolupa: així, va escriure torch songs per a Dee Dee Bridgewater a The Brother From Another Planet i balades dels Apalaches a Matewan, va evocar l’edat daurada del jazz a Eight Men Out, va explorar els sons cajun de Louisiana a Passion Fish, la música celta irlandesa a The Secret of Roan Inish, el tex mex i el norteño a Lone Star, la cumbia i el folk colombià a Men With Guns, i altres ritmes llatins a Casa de los Babys. Fins i tot a Limbo, va fer que l’actriu protagonista Mary Elizabeth Mastrantonio interpretés diverses cançons (com el You Never Can Tell Aka C'est La Vie de Chuck Berry o (Lookin' For) The Heart Of Saturday Night de Tom Waits), i va aconseguir que Springsteen gravés un tema exclusiu, Lift Me Up.
I precisament avui divendres s’estrena la darrera creació de Sayles, Honeydripper (a la foto de l'esquerra), una pel·lícula on la música és més protagonista que mai, en retratar un període concret: l’evolució del blues rural cap a l’èlèctric, com a precedent del rock & roll a principis dels anys 50. Rodada a Alabama, explica la història del propietari d’un club de blues que s’està enfonsant fins que contracta a un jove guitarrista. Aquí en podeu veure el tràiler:
Al costat d’intèrprets veterans com Danny Glover, Mary Steenburgen i Stacy Keach, a Honeydripper hi trobem figures del blues com Keb' Mo', la cantant Mable John o la nova estrella del gènere, Gary Clark, Jr. La desapareguda diva del rhythm & blues Ruth Brown va gravar algunes cançons per a la pel·lícula i fins i tot hi havia d’actuar, però va morir abans que el rodatge comencés.
No cal dir que la banda sonora de Honeydripper és una delícia, amb cançons dels artistes abans citats, a més de clàssics de Hank Williams i Memphis Slim, entre d’altres.
A més, a partir de la pel·lícula, s’ha creat un grup amb diversos músics que van participar-hi, Honeydripper All-Star Band, que ja ha fet diverses actuacions. Aquí en podeu veure un fragment en directe al New York City’s River to River Festival, amb Gary Clark Jr. i la cançó Don’t Throw Your Love on Me.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada