1/7/08

com vivíem sense "interner", o la síndrome Enjuto


Molts potser troben exagerada la reacció d’Enjuto Mojamuto, un dels genials personatges de Muchachada Nui, en aquell memorable episodi en el qual es desespera perquè no li funciona internet (o "interner", com es lamenta ell). El podeu veure a sobre d'aquestes línies.

Aquests dies m’he trobat en un dels molts exemples del què es pot fer gràcies a la xarxa. Comencem: el dia 21 de juny, en el taulell d’anuncis de la meva pàgina a MySpace, rebo un butlletí de Lila Downs (a la foto superior) on m’informa que s’acaba de posar a la venda (només a Mèxic), un nou CD de la cantant titulat The Very Best Of / El alma de Lila Downs, acompanyat d’un DVD amb un concert enregistrat a Madrid.

El mateix dia 21, me’n vaig a la botiga online de Mèxic MixupMusic Store. Per entendre’ns, és una mena de FNAC d’aquell país que, per sort, ven a tot el món. És la segona vegada que hi compro: l’anterior, va ser quan buscava el DVD de la pel·lícula Frida. Naturaleza Viva, una mítica producció de 1984 protagonitzada per Ofelia Medina en el paper de Frida Kahlo. L’acabaven de projectar (el 9 de setembre de 2003) al Caixafòrum, i recordo que van comentar que havia estat molt difícil aconseguir-ne una còpia, i que gràcies al consolat mexicà la van trobar. Jo no vaig trigar ni dues hores a trobar-la i a comprar-la.

Tornem a la Lila. Com la meva experiència amb Mixup havia estat molt bona, vaig decidir comprar el nou CD/DVD de la cantant. Sobretot, tenint en compte l’anunci de "Sólo disponible en México".

El 24 de juny vaig rebre un mail de Mixup on se m’avisava que "Su pedido ha sido enviado el día de hoy a través de DHL".

I avui, 1 de juliol, he rebut el paquet directament des de Mèxic, en concret des d’un lloc anomenat Lago Tana, després de passar per Ciutat de Mèxic, Wilmington Airpark (Ohio), i East Midlands (Anglaterra). I el preu? Amb despeses d’enviament incloses, 415,12 pesos mexicans. O el que és el mateix, 25,88 euros.

És a dir, en només deu dies ja tinc un CD/DVD que no s’editarà a l’estat espanyol (o si s’edita, vés a saber quan), i a un preu raonable (per exemple, el doble CD/DVD de Mikel Erentxun Tres noches en el Victoria Eugenia, costa a FNAC 27,95 euros).

Ara pensem el que hauria passat fa anys, quan no existia la xarxa: probablement, no hauria sabut que a Mèxic s’havia publicat el disc, o potser ho hauria llegit en una revista un mes després. Un cop assabentat, no tindria manera d’aconseguir-lo, a no ser que tingués algun conegut a Mèxic que fos tant amable de comprar-me’l i enviar-me’l. En cas contrari, podria recórrer a una botiga de discos i demanar que l’importessin, amb la qual cosa, a part de trigar més de 15 dies, em costaria un mínim de 30 euros, tirant curt.

O sigui, que no em vinguin amb hòsties els apocalíptics que només parlen d’internet quan surt a les notícies perquè han engarjolat a un grup de pedòfils, i veuen en la xarxa l’enemic de la humanitat. No fotem!

Per cert, aquí teniu un vídeo de la cançó La Iguana, inclòs al DVD The Very Best Of / El alma de Lila Downs.