Si la memòria no em falla,
Des de sempre he estat fascinat per la cultura mexicana. La cosa va començar quan vaig llegir Bajo el volcán (1947), la novel·la de Malcolm Lowry. Tot aquell món decadent de mescal, el dia dels morts i un protagonista fet pols en un ambient que no era el seu em va atreure. En aquella època (mitjans dels 80), va obrir al barri de Gràcia la primera Cantina Mexicana, i em vaig convertir en un assidu, i des de llavors la cuina mexicana s’ha convertit en la meva preferida. Vaig provar també el mescal, però evidentment no em vaig menjar el cuc.
Ara que hi penso, la meva relació amb Mèxic va més enrere encara, quan era un nen i anava amb els meus avis al Balneari Prats de Caldes de Malavella. Allí vaig conèixer el meu primer amor, una nena mexicana que, me’n recordaré tota la vida, es deia Jasive Nicolau.
Des d’un punt de vista musical, pel que fa a Mèxic em vaig estrenar amb Los Lobos, i des del seu primer EP ... And A Time To Dance (Slash, 1983), he aconseguit tota la seva discografia, i encara guardo els vinils dels seus inicis.
Com deia, la cultura mexicana sempre ha tingut una especial atracció per a mi: el menjar, les cerveses Corona i Negra Modelo, el tequila añejo, la música, l’art (sobre tot Frida Kahlo, és clar), els lluitadors emmascarats tipus Santo, les seves dones (amb Salma Hayek al capdavant), la seva particular visió de la mort (amb una celebració que desdramatitza tant el tràngol com el Día de los Muertos), i el seu costum de construir petits altars domèstics on es barreja el record de les persones estimades ja desaparegudes, la religió catòlica i les ofrenes més terrenals.
Per tot això, no és estrany que estigui completament fascinat per una artista com Lila Downs. D’entrada, per la seva estètica que recorda a una Frida més femenina (sense el bigoti i les celles juntes, vull dir), amb la seva recuperació dels vestits tradicionals com el huipil i els seus pentinats: en definitiva, tota una bellesa morena mexicana (i això que el seu pare era nord-americà, però la seva mare era una india mixteca).
Després, és clar, si m’interessa Lila és per la seva música. Tot i que les seves primeres gravacions van ser cassettes on, fins i tot, interpretava jazz en anglès, el seu debut va ser
En aquell primer disc, Lila va recuperar les seves arrels amb un repertori de cançons d’Oaxaca. Algunes molt conegudes, com els excel·lents boleros Un poco más i Sabor a mí; la ranchera Pobre Changuita; el vals
Altres composicions eren menys populars, com Naila o Pinotepa, i la resta eren temes de Lila, com el bolero Tengo miedo de quererte, el corrido Ofrenda o l'adaptació d'un poema en llengua mixteca, Yunu yucu nicu. Un esment especial mereixien dues cançons tradicionals, més o menys relacionades amb Frida Kahlo: La llorona (que Lila va tornar a interpretar en una altra versió a Frida), i el corrido El venadito (títol d'un quadre de la pintora mexicana de 1946).
Ja en el seu debut, Lila lluïa la potència de la seva veu (de les notes més greus a les més agudes, de la força a la sensualitat, del dramatisme a la caricatura), la seva capacitat per a viure amb intensitat les lletres de les cançons, i la seva habilitat per a reconstruir els temes populars amb arranjaments jazzístics i procedents d’altres estils. Després de
El seu darrer disc fins el moment és
Això canvia en aquest disc, on la cantant s’endinsa de forma gairebé monogràfica en les rancheras, les balades que parlen de ruptures amoroses, traïcions, alcohol i nostàlgia, i que habitualment es canten en les cantines, entre copa i copa de tequila.
No obstant això, que ningú s'esperi un disc ortodox, a l'estil de les turístiques excursions de Rocío Dúrcal o fins i tot Linda Ronstadt. D'acord, Lila aborda tremendes i esquinçadores rancheras clàssiques compostes pel mestre José Alfredo Jiménez com Tu recuerdo y yo, Pa’ todo el año,
En aquesta evocació de cançons tradicionals, Lila no oblida el caràcter reivindicatiu dels seus anteriors treballs. Així, La cumbia del mole és un tribut a la màgia de la cuina mexicana a través de la recepta del mole, Tacha és la història d'una noia que deixa el seu poble per a triomfar en la gran ciutat, El relámpago és una celebració de la fertilitat de la terra, i El Centenario és un narcocorrido en tota regla.
Una última recomanació: Loteria cantada (2007), un excel·lent DVD que només es pot aconseguir a través de la botiga de la seva web, on a part d’oferir un concert inclou diversos curt-metratges realitzats per artistes visuals mexicans i documentals. En aquesta pàgina hi podeu trobar diversos extractes.
I pels qui no hagin tingut el plaer de veure i escoltar Lila en directe, aquí teniu un vídeo gravat durant una actuació en petit comitè al FNAC de Barcelona, on interpreta la clàssica Paloma negra. Tot i que la qualitat de la imatge no és molt bona, aviat entendreu perquè Chavela Vargas la considera la seva única successora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada